Algemene voorwaarden
Onze opdracht
art. 1 Bij de opening van een dossier wordt bepaald waaromtrent een advies of dienstverlening wordt gevraagd.
Ons kantoor & onze werking
art. 2 Uw advocaat en het kantoor
U vertrouwt uw dossier toe aan Mr Mick Brichaux en/of Mr An Rimez.
Mr Mick Brichaux & Mr An Rimez zijn beiden advocaat in België en zijn ingeschreven aan de Nederlandstalige Balie van Brussel.
Het kantoor is gevestigd te 1500 Halle, Eikenlaan 17 (BTW/KBO Mr Brichaux 0761.391.305 – BTW/KBO Mr Rimez 0775.740.276).
Het kantoor is een groepering in de zin van het Reglement van de Orde van Vlaamse Balies van 8 november 2006 betreffende samenwerkingsverbanden tussen advocaten. Alle contactgegevens bevinden zich op de contactpagina.
De beroepsaansprakelijkheid van Mr Mick Brichaux & Mr An Rimez is verzekerd via de Balie. Het verzekeringsattest beroepsaansprakelijkheid kan op eerste verzoek voorgelegd worden.
Een eventuele beroepsaansprakelijkheid is beperkt tot maximaal het bedrag dat in het desbetreffende geval onder de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van de advocaten van het advocatenkantoor wordt uitbetaald. De advocaten bij het advocatenkantoor zijn aangesloten bij de basispolis van beroepsaansprakelijkheidsverzekering van de Orde van Vlaamse Balies. In onderling overleg met de cliënt kunnen aanvullende beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen worden afgesloten, waarvan de premies integraal ten laste van de cliënt komen.
Indien de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van de advocaten bij het advocatenkantoor de schade niet dekt, kan de cliënt hoogstens aanspraak maken op een schadevergoeding waarvan de omvang beperkt is tot maximaal het geheel van de bedragen die voor het betrokken dossier door het advocatenkantoor aan de cliënt gefactureerd en door de cliënt betaald werden.
De aansprakelijkheidsbeperking opgenomen in dit artikel geldt ongeacht de aard van de schade en zowel bij lichte, herhaaldelijk lichte, als zware fout. Deze beperking is niet van toepassing in geval van opzet van de betrokken advocaat.
Indien om welke reden ook, geen uitkering via de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar kan geschieden, is de aansprakelijkheid van Mr Mick Brichaux & Mr An Rimez en andere leden van het kantoor en losse en/of vaste medewerkers en stagiairs, sowieso beperkt tot maximaal de aangerekende en betaalde erelonen en dit met een maximum van € 6.000,00.
art 3 Uw advocaat en de dienstverlening
U kan bij Mr Mick Brichaux & Mr An Rimez terecht voor onder meer volgende diensten :
juridisch advies, juridische bijstand bij geschillen en vertegenwoordiging, minnelijke regelingen, bemiddeling, nazicht en opstellen contracten.
art. 4 De tarieven van deze diensten zijn:
Erelonen- en kostenstaten kunnen 3 elementen bevatten :
♦ erelonen
♦ kosten van de advocaat
♦ gerechtskosten/voorgeschoten kosten
Op de erelonen en kosten van het advocatenkantoor is een BTW-percentage van 21% verschuldigd.
De erelonen zijn een vergoeding van de door Mr Mick Brichaux & Mr An Rimez of hun kantoor of aangestelden geleverde prestaties en diensten.
Mr Mick Brichaux & Mr An Rimez kunnen vóór de aanvang één of meerdere voorschotten vragen en tevens lopende de behandeling van een zaak. Een voorschot of provisie door de cliënt betaald aan de advocaat is een forfaitair bedrag, voorafgaand aan een gedetailleerde staat van kosten en erelonen. Op de eindstaat worden de voorschotten in mindering gebracht.
Ons kantoor werkt met een geautomatiseerd softwaresysteem met registratie van alle prestaties, zodat u bij de tussentijdse – of eindafrekening, een gedetailleerd overzicht van de geleverde prestaties kan ontvangen.
Door de Orde worden advocaten uitdrukkelijk aanbevolen passende voorschotten in de loop van de procedure te vragen.
U kan deze reglementen terugvinden o.a. op de website van de Orde van de Vlaamse Balies.
Omtrent de erelonen en kosten:
– De erelonen, excl. BTW, zijn bepaald op een vast tarief van € 130,00/uur (of € 150,00/uur bij spoedeisende zaken ), tenzij anders overeengekomen;
– Het belang, de hoegrootheid en de spoedeisendheid van de zaak wordt steeds voor ogen gehouden en kan leiden tot aanpassing van de tarieven;
– In elk dossier wordt een forfait van € 75,00 excl. BTW voor het openen van een dossier aangerekend;
– Opvragingen aan het Rijksregister worden forfaitair aangerekend aan € 15,00/opvraging excl. BTW.
– Elk officieel schrijven (aangetekend of niet-vertrouwelijk aan een confrater) kan aan een vast tarief van € 85,00/ blad excl. BTW worden aangerekend;
– Verplaatsings- en wachttijden en tijd voor opzoekingen worden aan € 65,00/uur excl. BTW aangerekend;
– Gemaakte kantoorafspraken die door cliënt(en) niet worden nagekomen zonder voorafgaande verwittiging, worden aangerekend aan een forfait van € 75,00 incl. BTW.
De dossierkosten (exclusief gerechtskosten) en erelonen zijn vast bepaald, doch Mr Mick Brichaux & Mr An Rimez behouden zich het recht voor om gedurende een langdurige procedure deze aan te passen aan de economische ontwikkelingen.
Alle kosten zijn excl. BTW en het betreft onder meer:
• dactylo procedurestukken € 10,00/blz.
• dactylo briefwisseling € 10,00/blz.
• fax € 0,25/blz.
• scan forfait € 2,50
• kosten griffiebonnen € 1,25/stuk
• kilometervergoeding € 0,50/km
• kopies € 0,25/blz.
• kleurenkopies € 2,00/blz.
• aangetekende post: geldend tarief post
• telefoon € 130/uur
• opvraging Rijksregister € 15,00
Externe (effectieve) kosten zoals gerechtskosten, griffiekosten, deurwaarderskosten, vertalingen, experts, digitaal neerleggen van conclusies en stukken enz. worden doorgefactureerd aan de cliënt.
Facturen en provisiefacturen zijn onmiddellijk betaalbaar, respectievelijk op de in de marge vermelde professionele rekeningnummers met vermelding van de referentie van het dossier of de naam van de cliënt.
Ereloonstaten, provisienota’s en kostenafrekeningen zijn betaalbaar binnen de vijftien dagen na verzending, behoudens andere vermelding op de factuur.
De eerste consultatie is eveneens betalend.
Bij niet-betaling na verzending zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling een verwijlintrest verschuldigd zijn van 12% per jaar, alsook een forfaitair schadebeding van 10% met een minimum van € 150,00 en een maximum van € 2.500,00, onverminderd het recht van het advocatenkantoor om de eventueel meer geleden schade te bewijzen en op de cliënt te verhalen.
Bij wanbetaling kan het advocatenkantoor haar dienstverlening opschorten totdat volledige betaling heeft plaatsgehad. Het komt het advocatenkantoor toe te beslissen of de wanbetaling aanleiding kan geven tot het stopzetten van de dienstverlening, zonder dat deze stopzetting de kwijtschelding kan inhouden van de te betalen sommen. Dergelijke schorsing/stopzetting zal steeds voorafgaandelijk aan de cliënt worden meegedeeld.
Juridische tweedelijnsbijstand en rechtsbijstand:
° Indien voldaan wordt aan de voorwaarden voorzien door het Bureau voor Juridische Bijstand en Consultatie (BJB) kan enkel voorafgaand aan de opening van een dossier, een pro deo dossier worden aangevraagd. Daartoe zal door Mr Mick Brichaux of Mr An Rimez een verzoek worden gericht aan het Bureau voor Rechtsbijstand na mededeling van de cliënt van alle nodige documenten.
De cliënt bezorgt voorafgaandelijk aan de advocaat de ondertekende en ingevulde verklaring van aanvraagformulier Juridische tweedelijnsbijstand en alle stukken op dat moment vereist door het BJB. Deze stukken dienen in één keer in origineel of gescand in pdf overgemaakt te worden.
Zonder ontvangst van deze documenten kan de advocaat geen verzoek tot opening van een pro deo dossier indienen en kan de advocaat niet pro deo voor u optreden. De geleverde prestaties en gemaakte kosten zullen aan bovenvermelde tarieven verschuldigd zijn.
Het komt de cliënt toe Mr Mick Brichaux & Mr An Rimez te berichten in geval van gewijzigde omstandigheden die aanleiding zouden kunnen geven tot pro deo bijstand. Tot de goedkeuring van het pro deo dossier blijven alle kosten en erelonen verschuldigd. Het komt de cliënt eveneens toe Mr Mick Brichaux & Mr An Rimez onmiddellijk te berichten wanneer er een verandering van de situatie van de cliënt is, waardoor deze het recht op pro deo zou verliezen. Mr Mick Brichaux of Mr An Rimez hebben het recht alle erelonen en kosten alsnog aan te rekenen vanaf het wegvallen van de voorwaarden om pro deo te verkrijgen, alsook alle hiermee gepaard gaande administratieve kosten. Indien de cliënt hieromtrent wordt aangesproken of in gebreke gesteld door de Balie of het BJB, kan Mr Mick Brichaux en/of Mr An Rimez hiervoor nooit verantwoordelijk gesteld worden.
De inkomensgrens en situatie bepaalt of iemand in aanmerking komt voor rechtsbijstand en dit geheel of gedeeltelijk; zie hiervoor http://www.belgium.be/nl/justitie/slachtoffer/rechtsbijstand/kosten/
° In geval de cliënt geniet van een tussenkomst inzake juridische kosten, waaronder de ereloon van de advocaat en dit onder de vorm van een polis rechtsbijstand, zal de cliënt dit onverwijld melden aan het advocatenkantoor, teneinde laatstgenoemde toe te laten de nodige ereloonafspraken met de rechtsbijstandsverzekeraar te maken. Bij aanvaarding zal het advocatenkantoor haar ereloonstaten rechtstreeks richten aan de rechtsbijstandsverzekeraar en dit maximaal ten belope van het bedrag waarvoor de cliënt dekking geniet. De cliënt aanvaardt dat de erelonen die het maximumbedrag van de dekking zouden overtreffen en/of niet gedekt zouden zijn, rechtstreeks aan de cliënt worden aangerekend.
art. 5 Wijze van behandeling van uw dossier en instemming met de algemene voorwaarden :
De toevertrouwde opdrachten worden uitgevoerd door Mr Mick Brichaux & Mr An Rimez of hun vaste of losse medewerkers en personeel, waarbij de advocaat in kwestie m.b.t. het resultaat van de zaak gehouden is tot een inspanningsverbintenis die zij naar best vermogen zullen uitvoeren, doch dit is in geen geval een resultaatsverbintenis. Het advocatenkantoor garandeert nooit een bepaald resultaat.
Derden kunnen aan de verrichte werkzaamheden van ons kantoor en de resultaten daarvan geen rechten ontlenen.
Alle vermogens- en morele rechten met betrekking tot de werken – in het bijzonder, doch niet beperkt tot adviezen, overeenkomsten, dagvaardingen, conclusies, pleidooien, ingebrekestellingen, vennootschapsdocumenten, ontwerpen, briefwisseling, disclaimers en voorwaarden, enz. – die het advocatenkantoor bij de uitvoering van de aan haar toevertrouwde opdracht creëert of ontwerpt, komen exclusief toe aan het advocatenkantoor.
Behoudens uitdrukkelijke voorafgaande en schriftelijke toestemming van het advocatenkantoor, is het de cliënt niet toegestaan de werken gecreëerd door het advocatenkantoor op eender welke wijze te verspreiden, openbaar te maken of te exploiteren, dit noch aan derden, noch aan eventuele verbonden of verwante (rechts)personen, waaronder familie of gelieerde ondernemingen. Het is de cliënt enkel toegestaan om de door het advocatenkantoor opgestelde en gecreëerde teksten en bestanden aan te wenden voor eigen gebruik, op een normale en gebruikelijke wijze, op de wijze die de cliënt met het geven van de opdracht samen met de advocaten van het kantoor initieel beoogde.
Alle nieuwe opdrachten worden uitsluitend aanvaard en uitgevoerd door of in opdracht van het advocatenkantoor, zelfs indien het de uitdrukkelijke of stilzwijgende bedoeling van de cliënt is de opdracht toe te vertrouwen aan één van de advocaten van het advocatenkantoor.
Het advocatenkantoor informeert de cliënt stipt over de uitvoering van de opdracht en over het verloop van de behandeling van de zaak.
De cliënt geeft gedurende de hele duur van de opdracht, desgevallend op verzoek van het kantoor, alle nuttige informatie aan de advocaat.
De cliënt verstrekt alle noodzakelijke gegevens en stukken aan het advocatenkantoor en staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de door hem/haar verstrekte gegevens. De cliënt zal het advocatenkantoor in ieder geval onverwijld spontaan op de hoogte brengen van eventuele nieuwe feiten en/of omstandigheden, van welke aard ook, die verband houden met de uitvoering van de opdracht.
Buiten de gebruikelijke taken die in het advocatenkantoor worden vervuld, gaat de cliënt akkoord dat de advocaat, onder de verantwoordelijkheid van deze laatste, voor specifieke opdrachten een beroep kan doen op andere advocaten voor de uitvoering van de opdracht. Indien het noodzakelijk is dat een beroep wordt gedaan op een gerechtsdeurwaarder of een vertaler, laat de cliënt de keuze daarvan aan de advocaat. Die keuze van derden waarop een beroep wordt gedaan door de behandelende advocaat, wordt gemaakt met inachtneming van de nodige zorgvuldigheid.
De advocaat doet slechts met uitdrukkelijke instemming van de cliënt een beroep op andere derden, zoals notarissen, deskundigen of accountants, gekozen in overleg met de cliënt (zo de keuze niet is opgelegd door een overeenkomst of (gerechtelijke) instantie). De cliënt aanvaardt dat de behandelende advocaat niet aansprakelijk is voor tekortkomingen van deze derden.
Het advocatenkantoor communiceert met de cliënt via briefwisseling, e-mail of telefoon. De gebruikte communicatiewijze wordt telkens vrij gekozen door het advocatenkantoor. Alle communicatie uitgaande van het advocatenkantoor is louter indicatief en kan op generlei wijze de aansprakelijkheid van de advocaat in het gedrang brengen.
Het advocatenkantoor doet redelijke inspanningen om e-mails en bijlagen te vrijwaren van enig virus of ander defect dat een computer- of informaticasysteem zou kunnen beschadigen. Het blijft de verantwoordelijkheid van de cliënt om alle nodige maatregelen te nemen ter bescherming van de eigen computer of het eigen informaticasysteem. Het advocatenkantoor kan niet aansprakelijk worden gesteld voor enig verlies of enige schade die het gevolg zouden kunnen zijn van het ontvangen of gebruiken van elektronische documenten van het advocatenkantoor. De cliënt kan aansprakelijk worden gesteld indien blijkt dat beschadigde bestanden, virussen e.d. via zijn/haar communicatie het advocatenkantoor zijn binnengekomen.
De cliënt erkent door de ontvangst van de algemene voorwaarden dat hij over alle bedingen afzonderlijk heeft kunnen onderhandelen en verklaart afstand te doen van het eventuele verboden of nietig karakter van elk of alle van deze bepalingen. Indien één of meerdere bedingen ongeldig of nietig zouden zijn, tast dit de geldigheid en de afdwingbaarheid van de overige bedingen van deze algemene voorwaarden niet aan. De nietige bepaling zal vervolgens vervangen worden door een bepaling die het dichts aansluit bij de bedoeling van partijen.
De cliënt aanvaardt deze algemene voorwaarden op het ogenblik dat de opdracht door de cliënt wordt toevertrouwd aan één of meerdere advocaten van het kantoor. Telkens een cliënt (of meerdere cliënten) een beroep op het advocatenkantoor doet, wordt de cliënt geacht van deze algemene voorwaarden kennis te hebben genomen en ze zonder voorbehoud te hebben aanvaard. Afspraken omtrent afwijkingen op deze voorwaarden kunnen enkel schriftelijk worden gemaakt.
Elk gegeven mandaat betekent eveneens aanvaarding door de cliënt van de factuurvoorwaarden.
De advocaten zijn gebonden door het beroepsgeheim welke zij steeds in eer zullen houden.
Beide partijen kunnen een eind stellen aan de samenwerking, zonder enige schadevergoeding en zonder dat de beëindiging van de samenwerking afbreuk doet aan het feit dat de geleverde prestaties en gemaakte kosten moeten worden vergoed.
Op eerste verzoek zal het advocatenkantoor aan de cliënt de stukken van het dossier terugbezorgen, met uitzondering van de eventuele vertrouwelijke briefwisseling en/of documenten en persoonlijke notities. De afgifte kan aan een door de cliënt gekozen opvolgende advocaat (op de door de balie gebruikelijke wijze) of aan de cliënt zelf en dat op aangetekende wijze of tegen ontvangstbewijs. Indien het dossier door de cliënt niet wordt teruggevraagd, zal het advocatenkantoor het dossier voor een termijn van vijf jaar bewaren.
Indien de cliënt zijn, voor de behartiging van de zaak, noodzakelijke, medewerking niet, niet tijdig, onvoldoende of niet conform de afspraken verleent en/of onvoldoende of niet bereikbaar is, staat het het advocatenkantoor vrij om voor de cliënt geen (verdere) werkzaamheden te verrichten of zich zelfs geheel aan de zaak onttrekken. De advocaten behouden zich het recht voor unilateraal en zonder voorafgaand overleg te bepalen dat het vertrouwen is geschonden en de verdere verdediging van de cliënt niet meer opgenomen kan worden. Het advocatenkantoor is geenszins aansprakelijk voor enige schade dewelke uit deze stopzetting voor de cliënt kunnen voortvloeien.
Witwaspreventie, informatie en verwerking van de persoonsgegevens
art. 6 Bij toepassing van een Europese richtlijn aangenomen eind 2001, heeft de Belgische wet tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme, sinds februari 2004 de identificatieplicht en de meldingsplicht van ongebruikelijke transacties uitgebreid tot dienstverlening door advocaten. Advocaten zijn sindsdien wettelijk verplicht, in bepaalde omstandigheden, hun cliënten te identificeren en het bewijs ervan te bewaren. Deze verplichting geldt zowel tegenover cliënten die natuurlijke personen zijn, rechtspersonen als de vertegenwoordigers ervan.
In het kader van deze witwaswetging zal bij aanvang van het dossier een bewijs van identificatie worden gevraagd en de cliënt dient in te staan voor het verstrekken van de actuele gegevens in geval van wijziging. De toepasselijke regels en de procedure zijn raadpleegbaar op eerste verzoek. In geval van overtredingen op de witwasreglementering, kan de advocaat, zonder voorafgaande melding en zonder gehouden te kunnen zijn aan enige (schade)vergoeding, het contract verbreken, zonder dat de cliënt enige mogelijkheid van verhaal heeft. De advocaten kunnen evenmin aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van het niet (langer) optreden in het dossier.
De cliënt geeft de uitdrukkelijke toestemming aan het kantoor om deze informatie, en desgevallend de persoonsgegevens (persoonsgegevens dienen begrepen te worden in de zin van art. 4,1) Algemene Verordening Gegevensbescherming als “alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon; als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon”), gegevens betreffende strafrechtelijke veroordelingen en strafbare feiten (conform art. 10 Algemene Verordening Gegevensverwerking) en de bijzondere categorieën van persoonsgegevens (Conform art. 9, 1/ Algemene Verordening Gegevensbescherming ) die hierin begrepen zouden zijn, te verwerken ( Conform art. 4,2) van de Algemene Verordening Gegevensverwerking) voor een of meer bepaalde doeleinden zoals omschreven in het voorwerp van de dienstverlening en de taak van het kantoor zoals reeds eerder beschreven.
Het kantoor behoudt daarnaast het recht om deze informatie te verwerken met het oog op zijn gerechtvaardigde belangen of deze van derden, de uitoefening van het fundamenteel recht op vrijheid van meningsuiting of informatie en/of de instelling, uitoefening of onderbouwing van de rechtsvordering.
De cliënt heeft het recht om een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering, gegevensoverdracht of intrekking van zijn toestemming of bezwaar op de verwerking van zijn persoonsgegevens te richten aan de advocaat van het kantoor die titularis is van het dossier.
De advocaat verbindt er zich toe om binnen de termijn van één maand de cliënt van een gemotiveerd antwoord op zijn verzoek te voorzien. Afhankelijk van de complexiteit van het verzoek en van het aantal verzoeken, kan die termijn indien nodig, met twee maanden verlengd worden (Conform art. 12 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming). Dit antwoord moet op gemotiveerde wijze aangeven waarom de advocaat (niet) ingaat op het verzoek van de cliënt.
De advocaat behoudt zich desgevallend het recht voor een redelijke vergoeding aan te rekenen in het licht van de administratieve kosten waarmee het inwilligen van het verzoek gepaard gaat.
In geval van klachten
art. 7 Elke klacht omtrent dossiers of provisie/ereloonstaten, moet aangetekend worden overgemaakt binnen een tijdspanne van acht dagen na ontvangst of kennisname ervan door de cliënt.
Indien u verdere informatie wenst te bekomen of indien u een klacht heeft, kan u Mr Mick Brichaux & Mr An Rimez contacteren via de gegevens weergegeven op de site.
Bereikbaarheid
art. 8 Tijdens verlofperiodes/afwezigheid zijn Mr Mick Brichaux & Mr An Rimez niet bereikbaar. Enkel voor zeer uitzonderlijke en enkel in uiterst dringende gevallen, kan een e-mail verzonden worden, doch in geval de cliënt een automatisch bericht van afwezigheid ontvangt, kan de cliënt niet rekenen op de behandeling van diens verzoek dan binnen een redelijke termijn na terugkeer uit verlof/afwezigheid.
Tijdens werkdagen worden de mailberichten om de paar dagen gecontroleerd, zonder dat hieraan enig recht kan ontleend worden.
Het advocatenkantoor voorziet normaal gesproken niet in een permanentie tijdens het verlof van de advocaten, doch tijdens reeds voorziene zittingen zullen de rechten van cliënten gewaarborgd blijven door tussenkomst van een medewerker.
art. 9 Als advocaat ingeschreven aan de Nederlandstalige Balie van Brussel, zijn de advocaten onderworpen aan de reglementen van de Orde van Vlaamse Balies en die van de Nationale Orde, die geraadpleegd kunnen worden op www.advocaat.be en www.baliebrussel.be.
art. 10 Het Belgisch recht is van toepassing.
De cliënt en diens raadsman regelen hun geschillen bij voorkeur in der minne. Zij laten voorafgaand aan elke procedure bij voorkeur de zaak oproepen tot minnelijke schikking voor de rechtbank of voor een daartoe bevoegde instantie bij de Orde van Advocaten.
Indien de cliënt van mening is dat de advocaat ten aanzien van de verwerking van de persoonsgegevens op onrechtmatige wijze gehandeld heeft, of niet of op onvoldoende wijze tegemoetgekomen is aan het aan de advocaat gerichte verzoek, kan de cliënt klacht indienen bij de nationale gegevensbeschermingsautoriteit.
Dat kan via de volgende contactgegevens :
Commissie voor de Bescherming van Persoonlijke levenssfeer
Drukpersstraat 35
1000 BRUSSEL
+32 (0)2 274 48 00
Contact
Heb je vragen of zou je graag eens op gesprek komen? Aarzel niet en contacteer ons!